Dveřní zónou nemyslíme místo v samoobsluze, kde můžete dostat nečekané K.O. díky silnějšímu Branu. Rozumíme jím asi 1,5 metru široký pruh podél automobilů parkujících v řadě na kraji vozovky. Dveřní zóna představuje pro městského cyklistu jedno z největších nebezpečí a proto mu věnujeme celý článek.
Problém je jediný, ale může být fatální – nečekaně otevřené dveře řidičem či spolujezdcem právě ve chvíli, kdy projíždíte kolem. Hrozí, že do dveří narazíte v nemalé rychlosti, že vás srážka vymrští pod kola dalších projíždějících aut (nebo mezi ně řízení sami strhnete). Možná se to nezdá, ale tyto situace patří k tomu nejvážnějšímu, co se vám na kole může stát a nezřídka vedou k vážným zraněním. Některé cyklopruhy přitom vedou dokonce přímo v „dveřní zóně“.
Video o jízdě v ,,dveřní zóně“ (zvuk v angličtině)
instruktaz: https://www.youtube.com/watch?v=gEZ53Lbx_DY
srazka: https://www.youtube.com/watch?v=RyXZ2iKBnIA
https://www.youtube.com/watch?v=4XW3pggE91M
Proč cyklisté jezdí v dveřní zóně
Mnoho cyklistů se bojí jet ,,hlouběji“ v jízdním pruhu a proto se tlačí více k okraji. Neuvědomují si ale, že jízda ve dveřní zóně může být daleko nebezpečnější. Nemějte špatný pocit, že si zaberete pruh trochu více pro sebe a o několik vteřin zdržíte řidiče. Nestojí to za ohrožení vašeho zdraví! a pokud by se za vámi vyskytl nějaký obzvlášť agresivní řidič, je lepší úplně zastavit u okraje a nechat ho projet.
Dalším důvodem, proč cyklisté jezdí dveřní zónou je, že vlastně netuší, že v ní jsou. Je obtížné určit, jak daleko od automobilů jezdit, abychom odstranili riziko hrozící z náhle otevřených dveří. Některé dveře (třeba dodávek) mohou mít i 1,3 metru, takže bezpečná vzdálenost začíná až zhruba od 1,5 metru od nejbližších vozidel, a to měřeno od vašeho nejbližšího bodu, tedy nejčastěji od řídítek, nikoliv od rámu kola.
Jak bojovat s dveřní zónou
Opět to raději zopakujme: nebojte se zabrat si pruh více, než jste zvyklí. Zkušenosti navíc ukazují, že pojedete-li dále od pravého okraje vozovky či zaparkovaných automobilů, motoristé vás budou paradoxně objíždět s větším odstupem a teprve tam, kde to bude bezpečné, spíše než aby vás nebezpečně “lízali”.
Nouzovka
Jsou situace, kdy nemáte na výběr – např. v ulici, kde jedete mezi zaparkovanými vozidly a vozidly stojícími v zácpě. Projíždějte tudy co nejpomaleji a buďte připravení okamžitě zabrzdit. Snažte se také sledovat pohyb uvnitř automobilů, zda se někdo nechystá neopatrně vystoupit. Automobily stojící v zácpě můžete také předjíždět zleva.
Tipy: Blížíte-li se k dveřní zóně, podívejte se, zda něco nejede za vámi, abyste mohli vjet více do pruhu, nebojte se přitom ukázat rukou, že lehce měníte směr. Známky možných otevřených dveří či vyjetí automobilu:
– ve voze sedí pasažéři či řidič
-motor běží
-světla jsou rozsvícena
-přední kola vozu jsou natočena do vozovky.
Článek jsme připravili ve spolupráci s portálem Prahou na kole a spolkem Auto*Mat.