Letní provoz má také svá specifika. Po silnicích jezdí více unavených a vystresovaných lidí, a proto je větší nebezpečí, že se může stát nějaká dopravní nehoda. Podle statistik jsou vzhledem k počtu nehod oba letní měsíce, tedy červenec i srpen, nejnebezpečnějšími v celém roce.
Lidé často podceňují rizika. Řidiči, kteří autem téměř nejezdí, nebo jezdí celý rok velmi krátké trasy z bydliště na pracoviště, nemají často zkušenosti s hustotou provozu a absolutně jim chybí zkušenosti v dopravních špičkách, netuší, co je může čekat, a na rozdíl od zkušenějších řidičů nemají dostatečné schopnosti předvídat. Velký podíl na vzniku dopravní nehody má také únava. Účinky únavy se dosti podobají účinkům při jízdě pod vlivem alkoholu. Nejkritičtějším časem je hluboká noc, tedy čas mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. Málo se také ví, že kritickým časem je také odpoledne mezi druhou a šestnáctou hodinou.
Prvním předpokladem bezpečné jízdy je tedy dobrá kondice. Nevyjíždějme na dlouhé cesty, pokud se necítíme zcela fit, zvláště ne tehdy, když užíváme léky, které řízení vylučují. Před delší cestou se musíme dobře vyspat, protože nedostatek odpočinku se projeví snížením postřehu, soustředěnosti a prodloužením reakční doby. Únava přijde jistě na každého, jde o to za jak dlouho. Zvláště nebezpečná je stereotypní jízda v letním vedru po dálnici, nebo v noci. Cítíme-li bolest v zádech, strnulost, bolení nohou, pálení očí, zavírání očí nebo bolení hlavy, či dokonce mžikové vysazení – mikrospánek, pak už je skoro pozdě. Zastavme okamžitě na nejbližším odpočívadle a zacvičme si, v noci si pak alespoň na krátkou dobu zdřímněme. Zásadně se nesnažme o povzbuzení kouřením či jakýmikoli medikamenty. Pozor také na poslech monotónní, příliš hlasité hudby. Spolujezdec by pak měl pomáhat při navigaci, nikoli spát.
Kromě cestujících, kteří jedou na dovolenou, v létě také častěji vyrážejí na silnice lidé, kteří jedou za zábavou. Hlavně večer a v noci by tak řidiči měli dávat větší pozor, a to jak na chodce na neosvětlené silnici, tak na auta, ve kterých se mohou ze zábavy vracet i ti, kteří v sobě mají nějakou sklenku něčeho ostřejšího.
Rizika prázdninového silničního provozu ve vztahu k řidičům:
– únava řidiče
– nesoustředěnost, nervozita, stres
– nevěnování se řízení
– nezkušenost řidiče
– neznalost trasy
– neaktuální navigace
– špatný technický stav vozidla
– přetížené vozidlo
– ovlivnění alkoholem
Před každou jízdou je doporučeno sledovat zejména dopravní zpravodajství a vybavit se na cestu dostatečným množstvím tekutin. Jíst bychom měli do polosyta a nejlépe lehká jídla. Je nutné dělat pravidelné přestávky a předejít tak únavě a následnému mikrospánku.
Doporučení pro cyklisty a chodce:
– používat ochranné pomůcky – helmy
– délku běžeckých, turistických a cyklistických tras volit přiměřeně svým schopnostem
– sledovat silniční provoz
– věnovat pozornost technickému stavu jízdního kola
– při snížené viditelnosti používat reflexní prvky
– pozor na požívání alkoholických nápojů
Zdroj: BESIP
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.