Otázkou zůstává co je při řízení vozidla nejvíce rizikové. Statistiky jsou neúprosné a odpovědi nabízí naprosto spolehlivě. Telefonování, smskování, sociální sítě, jídlo, pití alkoholu a samozřejmě ve výčtu nejrizikovějších činností za volantem nechybí ani drogy a sex.
Jednoznačně, a to říká i zákon, je řidič povinen plně se věnovat řízení a nenechat se rozptylovat. Veškeré vyjmenované činnosti vedou ke snížení pozornosti.
Asi nejméně rizikové je pití (samozřejmě nealkoholického nápoje) z dobře dosažitelné a dobře uložené láhve. To samé platí i o jídle. Mnohem lepší je udělat si přestávku a najíst se.
Telefonování při jízdě určitě velký problém, moc záleží na zkušenosti a stáří řidiče, ale hlavně na tématu hovoru. Velmi zkušenému řidiči nebude dělat velký problém držet ucha přístroj a hovořit, u začátečníka to může být fatální. Problém je v tématu hovoru. A tady už nepomůže ani handsfree, ani zkušenost. Hádat se s manželkou, nebo řešit se šéfem rozpory ve firmě zabere tolik pozornosti, že rozhodně nelze hovořit o bezpečnosti ani náhodou.
Samostatnou kapitolou jsou drogy a alkohol, nejhůře v kombinaci. Tady jsme již za hranou jakékoliv bezpečnosti či rizikovosti. Smskování a social-networking, specielně u smartphonů, to vyžaduje tolik pozornosti, že to skoro ani nejde a při řízení je horší než jízda s alkoholem s hladinou nad 1 promile.
Co se týká sexu a automobilu, to je asi stejně starý příběh jako vynález automobilu. Rozhodně si zaslouží bezpečně zaparkované a dobře zabržděné vozidlo a pozor na teplotu v autě, aktuální zdravotní stav a věk aktérů!
A zmíněná statistika ještě jednou:
Je-li viníkem řidič, téměř polovina vážných bouraček vznikla kvůli jeho nepozornosti. Pouze necelých deset procent má na svědomí příliš rychlá jízda. Většina nehod se stala na začátku jízdy, nebo při velmi krátkých projížďkách.
Pokud se stane dopravní nehoda se zraněním, nebo dokonce úmrtím účastníka, může za to v 46,5 procenta případů nepozornost řidiče. Na dalších místech statistiky příčin nehod jsou nepřizpůsobení rychlosti jízdy (9,5 procenta) a alkohol společně s drogami (7,3 procenta). Znamená to, že tuzemští šoféři pětkrát častěji bourají kvůli své nepozornosti než vinou příliš rychlé jízdy.
Výsledky analýzy ukazují, že nejčastější příčinou dopravní nehody z hlediska lidského faktoru je nepozornost!
Zdroj: BESIP
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.