Riziko nehody z důvodu smyku nebo nedobrždění je v tomto období velmi vysoké. Můžeme vůbec poznat, kdy to opravdu klouže? Jak nebezpečí předejít? Nabízíme pár užitečných informací. Po jejich přečtení můžete významně snížit riziko dopravní nehody, právě v tomto podzimním období.
Ještě nechumelí, ale…
Troufám si tvrdit, že v průběhu nadcházejícího období, tedy standardní zimy nám hrozí menší nebezpečí, že nezvládneme své vozidlo s ohledem na kluzkost vozovky, než právě dnes. Důvodů je hned několik. Především v zasněžené krajině a při velmi nízkých teplotách se naše pozornost velmi přirozeně přepne do režimu předběžné opatrnosti a kluzké cesty vnímáme jako běžné riziko. Tomu většinou přizpůsobíme naše chování a rychlost. Pro někoho může být paradoxem, že cesta klouže mnohonásobně méně při -25 stupních, než při teplotách kolem nuly.
Pozor na spadané listí
Listí, které v posledních dnech vidíme na cestách, má pro motoristu řadu rizik. Nejenže může překrýt případné deformace vozovky a horizontální značení, ale především je pro jakékoliv obutí auta zcela neřešitelné, vytváří mimořádně kluzkou vrstvu a jakákoliv reakce na krizovou situaci je nesmírně riziková. Naštěstí je tento jev poměrně krátkodobý, ale i tak si dávejte velký pozor.
Přechodně namrzlé úseky
Velkým úskalím jsou v přechodném období úseky cest, na kterých je náledí jen na určité části silnice. Každý z nás jsme to již zažili. Venku je lehce nad nulou, vozovka je místy suchá, místy vlhká a najednou z ničeho nic, pár desítek metrů náledí. Ve velké většině případů je to tak, že i když pár hodin mrzne, na silnici se náledí nevytvoří, protože v důsledku tepelné kapacity tělesa cesty to na vytvoření náledí nestačí. Zcela jiná je situace, kdy jedete po mostě nebo jsou pod vozovkou nějaké podchody či zatrubnění. Zde již mráz působí i zespodu a velmi spolehlivě nám dokáže připravit nepříjemné a nebezpečné situace v podobě lokálního náledí. Možná ne každý motorista ví, že na tyto úseky nás upozorňují modré odrazky na patnících nebo svodidlech. Zkusme si jích více všímat. Určitě se to vyplatí.
Kde sluníčko nepomáhá
Pokud již opravdu mrzne a jedeme po sněhu a náledí, tak při kvalitním zimním obutí se bude vozidlo chovat celkem přiměřeně. Překvapit nás mohou výjezdy z lesa nebo v údolích, kde je vozovka vystavena přímým slunečním paprskům. V důsledku ohřátí byť jen zlomku milimetru náledí se dramaticky změní v daném místě adheze. Může za to mikroskopické množství vody na ledovém podkladu a my máme opět problém. Bude to hodně klouzat.
Závěrem nezbývá než vám popřát bezpečnou cestu a k tomu potřebujete být permanentně soustředění na jízdu a vyhodnocovat neustále možná rizika, tedy i ta o kterých sice víte, ale možná si je vždy úplně neuvědomujete