Většina motoristů tenhle nepříjemný zážitek alespoň jednou „zažila“ na vlastní kůži. Přijdete ráno k autu, otočíte klíčkem a ozve se jen slabé klapnutí. Baterie „klekla“ a vy teď čekáte na servis, kamaráda, souseda, prostě někoho, kdo má startovací kabely a čtvrthodinku času k tomu, aby vám pomohl vašeho plechového miláčka dostat do chodu. Obecně přijatý názor, že zima škodí akumulátoru, je pravdou jen z poloviny. Samozřejmě, že škodí, ale jen těm, které nejsou nabity na plnou kapacitu. Těm v dobré kondici neuškodí ani třeskutý mráz do – 50 stupňů Celsia.
Prevence
Ostatně podobně neškodí zima tak jako léto v případě přirozeného samovybíjení. A ještě jedna pochvala pro chladnější počasí – skladovat se autobaterie mají při teplotách okolo 15 stupňů Celsia. Ne vyšších pak než 20 stupňů Celsia. Jinak řečeno – vysoké teploty má autobaterie mnohem méně ráda než zimu.
Jak to tedy, že se stane, že právě v zimě otočí motorista klíčkem v zapalování a ozve se jen klapnutí? Odborníci ÚAMK radí před příchodem vysokých mrazů, nebo cestou například na dovolenou na hory nechat si akumulátor zkontrolovat odborníky v servisu. Ti zjistí jaká je jeho kapacita, případně ji dobijí. Jestliže je dobitý teoreticky na plný výkon, odolá i mrazům do – 50 stupňů Celsia. Opačně. Jestliže má asi 60 % kapacity, vydrží poloviční mráz, ale při 1/4 kapacity je to jen lehce pod bod mrazu.
Jistota
Zároveň musíme pamatovat na fakt, že i plně nabitá autobaterie může nabídnout zhruba při – 20 stupních Celsia jen lehce nad 40 % kapacity. Tedy, že „trápit“ vůz opakovaným startováním po krátkých jízdách je nebezpečné. Ostatně jako v zimě všechny krátké jízdy, stejně jako používání spotřebičů ještě před samotným startem motoru.
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.