Je to jen krátký pohyb pro člověka, ale zásadní pro jeho přežití – zapnutí bezpečnostního pásu. Není ale zapnutí jako zapnutí. Je zásadní také pás dotáhnout. Těch pár centimetrů mezi pásem a naším tělem může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Bezpečnostní pásy jsou u nás povinné!
Z Podle současného znění zákona č. 361/2000 Sb. musí být řidič i přepravovaná osoba na sedadle vybaveném pásem připoutáni vždy. Výjimky se potom týkají např. couvání, zdravotních důvodů, nebo přesně vyjmenovaných profesí, např. bezpečnostních sborů, horské služby nebo ozbrojených sil.
Čísla hovoří zcela jasně – ve prospěch pásů!
Bezpečnostní pásy zachránily při nehodách za dobu své moderní existence více než 1 000 000 lidských životů. Přesto se mezi námi stále najdou nezodpovědní řidiči, kteří podléhají přesvědčení, že pásy nejsou potřeba, a někteří dokonce tvrdí, že jejich používání může být nebezpečné. Nebo že nestojí za to, se na malou vzdálenost zdržovat s jejich zapínáním.
Při nehodách podle statistiky na předních sedadlech umírá nepřipoutaný člověk 6x a v obci dokonce 8x častěji, než připoutaný, na zadních sedadlech pak umírá 71% lidí coby nepřipoutaní.
Účinnost bezpečnostního pásu je závislá také na druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43%, v případě bočního nárazu 39%, při střetu zezadu 49% a při převrácení vozu 77%.
I oblečení a obsah kapes mohou ovlivnit charakter a rozsah zranění řidiče při nehodě!
Stejný nedostatek, jaký může způsobit nedotažený bezpečnostní pás, může případně způsobit i taková zdánlivá maličkost, jakou je oblečení, např. v zimě nadýchané péřové bundy nebo teplé svetry. Bezpečnostní pás se totiž ani v tomto případě dostatečně nepřitiskne k tělu a hrozí zbytečné zranění.
Pozor bychom si měli dát také na předměty, které máme v kapsách. Klíče, mobil, nejčastější předměty, které míváme po kapsách, ať už v kalhotách nebo bundách, jež nám zůstanou mezi pásem a tělem, nám při nehodě mohou zbytečně ublížit.