Pití alkoholu je v české společnosti stále bráno jako běžná věc. Lidé alkohol nevnímají jako nebezpečnou drogu. České děti si od roku 2011 podle Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách drží evropské první místo v pití alkoholu. Průměrný věk, kdy poprvé ochutnají alkohol, je 12 let. Aby se tato alarmující čísla změnila, přišla Asociace nestátních organizací s kampaní zaměřenou na děti a mladistvé Zůstaň nad vlivem. Jedná se o pilotní ročník celostátní kampaně zaměřené na prevenci závislostí u dětí a mladistvých v České republice.
Do projektu se zapojila řada vlivných mladých osobností v čele s nejlepším horolezcem světa Adamem Ondrou a předními youtubery Peeetou , Fattym a Faynem.
Kampaně zaměřené na prevenci závislostí u mladých lidí jsou v České republice zatím ojedinělé. „Přitom až dva tisíce českých dětí ročně bojuje v souvislosti s alkoholem o svůj život na jednotkách intenzivní péče. Kvůli alkoholu zemře v České republice ročně čtyři sta lidí. Dobře nastavené, dlouhodobé kampaně můžou pomoci změnit vnímání nejen alkoholu, ale i dalších návykových látek u dětí a mladistvých,“ uvedla předsedkyně Asociace nestátních organizací Helena Rampachová.
Odborníci z asociace ve spolupráci s kreativními a marketingovými agenturami Makáto a Bílý Medvěd PR hledali inspiraci mezi ověřenými kampaněmi v zahraničí. „Největším zdrojem inspirace pro nás byla americká kampaň Above the influence, po které podle statistik klesl v USA počet mladistvých užívajících lehké drogy. Kampaň podle průzkumu znalo 85 procent mladistvých,“ zmínila Rampachová.
Kampaň „Zůstaň nad vlivem“ nepracuje se zákazy a příkazy. „Nechceme děti poučovat a moralizovat. Chceme, aby si uvědomovaly, že pití alkoholu není úplně běžná věc, že může být stejně nebezpečné jako užívání jakýchkoliv jiných návykových látek. Chceme děti a mladé lidi naučit přemýšlet o problematice závislostí,“ vysvětlila Helena Fialová, vedoucí sekce primární prevence asociace.
Pití alkoholu je často spojeno se skupinovou aktivitou mladých lidí. Kampaň chce dětem a mladým připomenout, že je mnoho aktivit, při kterých se mohou seznámit s vrstevníky a které je budou vnitřně naplňovat. „Proto jsme oslovili úspěšné, mladé influencery, kteří dětem a mladistvým mohou být inspirací, jak lze zůstat nad vlivem, jak být svůj a nepropadnout nudné denní rutině,“ dodala Rampachová.
Kampaň chce také rozšířit povědomí o existujících organizacích, službách, aplikacích a webech zaměřených na prevenci závislostí. „Do problému se může dostat kdokoliv. Nesmírně důležité ale je, aby člověk v takové situaci věděl, kam se může obrátit pro kvalifikovanou a účinnou pomoc. Síť služeb je ale pro mladé často příliš spletitá a nepřehledná,“ řekla Rampachová.
Kampaň běží především v online prostředí na sociálních sítích, které jsou pro děti a mladé lidi přirozeným místem, kde hledají informace. Součástí nejsou pouze motivační videa ambasadorů, ale také soutěže, které mají za cíl do kampaně aktivně zapojit co největší množství lidí z cílové skupiny. Sami se tak prostřednictvím příběhů o tom, jak se snaží být nad vlivem, stanou ambasadory kampaně.
Změnit postoj mladé generace k návykovým látkám je podle odborníků běh na dlouhou trať. „V letošním roce jsme zahájili pilotní kampaň. Na základě zjištění z prvního ročníku chceme kampaň rozšiřovat o další potřebná témata,“ dodala Rampachová.
Asociace nestátních organizací (http://www.asociace.org )je střešní organizací sdružující adiktologické a sociální služby pro osoby ohrožené závislostmi. Vznikla v roce 1995 a dnes sdružuje přes dvacet klíčových organizací zabývajících se prevencí a léčbou závislostí v České republice.