Aktivit, kdy nevystačíme jen se samotným osobním vozem a jeho zavazadelníkem nebo střechou, kam obvykle nelze do boxu umístit více než 70 kg věcí, je stále více. Pak přichází ke slovu vozík, který táhne osobní vůz. V tu chvíle se vynoří otázka: jak těžký může vůbec být náklad ve vozíku?
Odpověď nabízí zákon č. 361/2000 Sb. ve svém paragrafu 80. Vše limituje a určuje několik čísel, z nichž to hlavní zní – 3 500 kilogramů. To je maximální hmotnost soupravy, pokud hovoříme o osobním vozidle a řidiči s oprávněním pro skupinu B. Tedy drtivou většinu běžných řidičů.
Základní parametry říkají, že hmotnost vozíku nepřevyšuje 750 kilogramů. „Zbytek“ do 3,5 tuny pak tvoří samotné osobní vozidlo.
Druhou variantou je, že vozík převyšuje hmotnost 750 kg. Nicméně i v tomto případě je opět rozhodující , že celková hmotnost celé jízdní soupravy nepřesáhne zmíněné 3,5 t.
Třetí možností je, že vozík má více než 750 kg a stejně tak i souprava přes 3,5 t. Je to možné, za jedné podmínky, a to že řidič má oprávnění v rozšířeném rozsahu. Jinými slovy, musí absolvovat doplňující zkoušky, aby takovou soupravu mohl řídit. I tak je tu ještě jedna podmínka – souprava nesmí převyšovat 4 250 kg. Většina řidičů ale ono rozšíření nemá.
Nejdůležitější jsou dva údaje
Z praktického hlediska je tedy pro normálních motoristu rozhodující znát dva údaje – nejvyšší povolenou hmotnost, což je součet provozní hmotnosti (kolik vůz váží) a užitečné hmotnosti (kolik vůz uvnitř a na střeše uveze). Onu největší povolenou hmotnost najdete ve velkém technickém průkazu daného automobilu.
K tomu se přičte hmotnost vozíku. Tentokrát jde o provozní hmotnost. No, a k tomu všemu se přidá hmotnost nákladu. Tu samozřejmě nemusí řidič zcela přesně „trefit“, proto je na místě rozhodně počítat s rezervou. Odborníci ÚAMK v tomto směru velmi důrazně upozorňují řidiče, že překročení limitu 3,5 tuny pro řidiče osobních vozů s řidičským průkazem skupiny B se může vymstít.
V České republice se asi naprosto výjimečně může řidič osobního vozu s vozíkem setkat s tím, že by policie kontrolovala aktuální hmotnost celé soupravy. Jinak je tomu ale v zahraničí, kde je možné se setkat s váhami zabudovanými na parkovištích u dálnic nebo před průjezdy tunely a podobných místech. Policie, které se hmotnost soupravy nezdá, může řidiče nasměrovat právě tam. Přetížení má hrozný následek, nejen pokutu, ale i zajištění stavu, kdy nebude souprava přesahovat i v Evropě obvykle maximálních 3,5 tuny. Kdo si dovede představit, že by měl vyložit všechny lyžařské boty celé rodiny, aby souprava mohla pokračovat v cestě?! Děsivá představa že?
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.