Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost potenciálních překážek, obecně pak neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti.
Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina chodců si nepřipouští svou neviditelnost pro motorizované kolegy. Přitom čtvrtina řidičů přiznává, že si chodce jdoucího v tmavém po okraji vozovky vůbec nevšimla. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. Je tak především v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost. Riziko jejich úmrtí v noci je totiž až čtyřikrát vyšší než za denního světla. „Naše nová preventivní kampaň Ty to zvládneš.cz se proto věnuje i dostatečné viditelnosti chodců v noci a obecně za snížené viditelnosti. Poukazujeme na zbytečné nebezpečí, kterému se neviditelní chodci vystavují při chůzi po nočních silnicích, a současně i vysvětlujeme, jak to má být za tmy správně,“ říká Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.
V noci tak zemřelo na českých silnicích 32,5 procenta osob v noci. V tomto ohledu jednoznačně vedli s 59,5 procenta chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %).
Loni zemřelo 66 chodců v nočních hodinách. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za zhoršené viditelnosti. V roce 2016 tak 69,4 procenta chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy či ve dne při zhoršené viditelnosti – za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku.
Na chodce označeného reflexy reagují řidiči až 30x dříve
Za účinné řešení problému „neviditelnosti“ chodců za snížené viditelnosti jsou oprávněně považovány reflexní doplňky. „Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500x jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30x dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 8-9x dříve než na osobu jen v bílém. Chodec za tmy, svítání a soumraku je bez reflexních doplňků pro řidiče téměř neviditelný“, prozradil Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP.
Jaká barva reflexních doplňků ochrání nejvíce? A kam s nimi?
Tradičně bývají voleny pásky v barvě bílé. Je zde ovšem úskalí, že chodec – ač řádně označen – nebude řidičem včas rozpoznán, neboť postava jdoucí po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením. Negativní roli sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. „Důležitá je totiž nejen viditelnost chodce, ale i jeho kontrast vůči okolí, kde se pohybuje. Dopravní experti se proto shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ upřesňuje Roman Budský, dopravní expert a PR manažer kampaně Ty to zvládneš.cz.
Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 %. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ říká Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.