Při koupi ojetého auta velká část řidičů preferuje vozy od našich severních sousedů, tedy z Německa. Vžitá představa, že auta dovezené z Německa jsou v lepším stavu teď ovšem tak trochu „bere za své“. Problémy stočených stavů tachometrů totiž nejsou rozhodně jen naší, domácí záležitostí. Jak nedávno ověřil partnerský automotoklub ÚAMK, tedy německý ADAC, zdaleka neplatí, že německá auta jsou v lepším stavu a nemají nikdy stočený tachometr.
Fakta
Podle informací německé policie asi u třetiny ojetých vozidel bylo manipulováno s otáčkoměrem a snížen celkový nájezd kilometrů. Proč? Přirozeně jde o peníze. Pokud si za 50 euro nechá někdo stočit jen minimálně tachometr, výdělek činí 500 euro. A to jde o velmi malý zásah. Podle zjištění ADAC jsou běžné nelegální zásahy podstatně vyšší – v průměru se manipulací zvýší hodnota staršího automobilu o 3000 euro.
Jak? Přístroje, běžně prodejné, které dovolují po připojení do zásuvky diagnostiky manipulaci s tachometrem, přijdou na zhruba 200 euro. Manipulace nemusí trvat déle než 30 sekund a je možná prakticky na všech vozech od roku výroby 2000 a v případě luxusních i starších.
Proč
ADAC vysvětluje, že vedle snahy vydělat na ojetině, vede ke stáčení kilometrů i další důvod – uchylují se k němu uživatelé vozidel na leasing, kteří by byli sankcionováni za překročení konkrétního počtu najetých kilometrů, což stanovuje smlouva. Týká se to v řadě případů i vozů z firemních flotil, které najedou během své životnosti značný počet kilometrů. Právě ty pak míří často do zahraničí, například do Čech.
Nejen stočené kilometry…
Ještě před jedním odborníci z ADAC varují – nákupem ojetých vozidel, které jen zdánlivě pocházejí z Německa. Co tím myslíme? Jde například o ojetiny z Řecka, Itálie či Španělska nebo dalších zemí EU. Krátce před prodejem jsou tato auta zaregistrována v Německu. Dostanou tedy jak německý technický průkaz, tak i poznávací značku. Do Čech pak míří jako nabídka z Německa. Přitom jezdila po jiných silnicích, za jiného zacházení či technické kontroly a podobně. Navíc se může stát, že auto provázejí i jiné problémy. Může totiž jít o původní majetek krachujících firem z daných zemí. Na rozdíl od aut registrovaných u nás je při koupi „německé ojetiny“ nemožné všechny údaje ověřit.
V každém případě je tedy na místě mít na paměti, že není všechno zlato, co se třpytí, a výhodná koupě ojetiny z Německa nemusí být až tak výhodná.
zdroj: ÚAMK