Zimní období klade na řidiče zvýšené nároky. Sníh, led, námraza, to jsou faktory, s nimiž prostě musíme počítat. Nejzrádnější jsou změny povrchů, a to především ve městě. Jaké je v takovém počasí brzdná dráha a jak je důležité stáří pneumatik?
Brzdná dráha
Řidiči musí počítat s tím, že na zastavení vozidla potřebují daleko delší brzdnou dráhu. Musí tedy jezdit ještě předvídavěji, ještě více sledovat, po čem jedou, a snížit rychlost. Řidič nemůže na mokré nebo zasněžené vozovce zastavit stejně jako v létě na suchu, musí počítat i chodci.
Jak je to s brzdnou dráhou se můžete podívat na videu:
https://www.youtube.com/watch?v=k7oaw04IKSA
Bezpečná vzdálenost
Zatímco za běžných okolností se doporučuje odstup od vozidla před námi v délce 2 sekund, v zimě je to alespoň dvakrát tolik – tedy 4 sekundy! Brzdná dráha se na sněhu prodlužuje přibližně 5x a na ledu až 10x. Znamená to, že tam, kdy jindy zastavíme na 20 metrech, jich v zimě můžeme klidně potřebovat 100!!!
Pneumatiky
Dezén – Jeho výška je ze zákona minimálně 4 mm. Čím novější pneumatika s vyšším dezénem, tím lepší záběrové vlastnosti a větší kontrola nad vozem.
Stáří – Pneumatika by neměla být starší 4 let, v praxi při správném skladování do 6 let, od data výroby.
Tlak – V zimě se pneumatiky ohřívají, což tlak zvyšuje podstatně pomaleji. Moderní pneumatiky svojí konstrukcí zaručují maximální styčnou plochu s podkladem právě při dodržení správného tlaku.