foto: http://www.bentleymotors.com/
Belgická policie zveřejnila informace, majitelé, kterých vozů nejčastěji porušují rychlostní limity. Největšími hříšníky jsou řidiči prémiových vozů. Je to ale pravda? Vždyť tato statistika vycházela jen z údajů o zadržených policií. Teď jsou k dispozici další údaje z vozů, které jsou vybaveny černými skříňkami. A výsledky?
A jak je to na našich silnicích?
Asi není třeba si namlouvat, že by tomu v Čechách bylo jinak, jen je žebříček prémiových vozů překračujících rychlost o něco skromnější, takže se mezi ty častější hříšníky jistě dostanou i majitelé Škody Superb nebo vzhledem k počtu i Octavií. Nicméně prémiové německé značky budou i na českých silnicích nejčastěji mezi těmi vozy, které překračují povolenou rychlost.
Britská pojišťovna Admiral nabízí zvýhodněné pojištění těm řidičům, kteří jezdí bezpečně, dodržují předpisy. Kromě jiného je podmínkou montáž černé skříňky do vozidla, aby pojišťovna mohla kontrolovat, zda řidič daného vozu skutečně dodržuje předpisy. Jde o tak vysoký počet dobrovolně kontrolovaných vozidel, že lze z čísel vyvozovat jednoznačné závěry. Černou skříňku Admiral namontoval celkem do 300 000 automobilů.
Jaká fakta to přineslo? Kdo ve Velké Británii nejvíce přehlíží rychlostní limity? Jednoznačně ti, kdo sedí za volanty superluxusního a sportovního Bentley Continental. Hned za nimi následují ti v Audi Q5, BMW 420d a BMW 135i. Na páté příčce je pak Audi A5. Do první desítky modelů a značek hříšníků se „vklínili“ jedině majitelé severského Volva V50 a zcela překvapivě Mitsubishi L200.
A kdo jezdí naopak nejbezpečněji?
Kdo je na „druhé straně“, tedy mezi těmi, kteří naopak ve velké míře dodržují předpisy a povolenou rychlost? To napoví opět výsledky černých skříněk britské pojišťovny Admiral. Jsou to majitelé vozů: Seat Mii, Fiat Seicento, Hyundai Atos, Daewoo Kalos a Honda HR-V. Kromě posledně jmenovaného japonského modelu jde jednoznačně o levné vozy, s maloobjemovými motory. Tedy o majitele, pro něž cena, úspora pohonných hmot a obava z případného finančního postihu za nedodržení povolené rychlosti představují prioritu. Rychlost je naopak na opačném konci žebříčku jejich priorit.
zdroj: ÚAMK