Celý květen patří soutěži Do práce na kole, ke které se připojilo víc než 12 800 lidí z celé republiky. Na kola usedli nejenom kovaní sportovci, ale také učitelé, úředníci, dělníci i manažeři. Cílem kampaně je šetřit životní prostředí, zpestřit si den a ukázat, že kolo může fungovat jako regulérní dopravní prostředek. A to nejenom v květnu.
Se zvýšeným počtem cyklistů v provozu je potřeba počítat. Z okénka auta vám možná některé situace v provozu připadají jako „pohodička“, pro cyklisty ale mohou představovat velký problém. Tento článek poskytuje stručný návod, jak rozeznat situace, kdy by řidiči aut neměli cyklistu předjíždět.
Před samotným návodem ještě podotkněme: Boční odstup od cyklisty při předjíždění by měl být minimálně na délku cyklistovy natažené paže – čistě prakticky, abyste mu ji neurazili, když ukáže doleva. Boční odstup, při kterém cyklistovi předjíždění nevadí, je ale spíš daleko přes metr. Můžete-li tedy přejet do druhého pruhu, udělejte to. Menší odstup překvapivě nevadí, když jede cyklista po cyklopruhu – jakkoliv čára mezi pruhy není zeď, její přítomnost zajišťuje cyklistům i ve stísněnějším prostoru menší pocit ohrožení.
A kdy není žádoucí cyklisty předjíždět vůbec?
1. Předtím, než odbočíte vpravo (tzv. „pravý hák“)
Důvod je jasný. Cyklista, který jel rovně, napasovaný v zadních dveřích auta, to není nic příjemného ani pro řidiče. Můžete si říkat, že to stihnete. Ale: cyklista může být rychlejší, než jste očekávali. Může mít elektrokolo. A věřte, že myška před řidítky nejen zvýší hladinu adrenalinu těsně nesraženého jezdce. V případě, že policie situaci zdokumentuje, může být také oceněna sedmi body za nebezpečné předjíždění.
2. Před přechodem pro chodce nebo na něm
Proč? Především se to nesmí. Mimo to u řady přechodů s ostrůvky nemůžete při předjíždění zajistit dostatečný boční odstup, zmiňovaný výše. Cyklista také může před přechodem dát přednost chodci a náhle zastavit.
3. Těsně před křižovatkou, kde svítí červená
Proč? Je to zpravidla naprosto neúčelné. Cyklista vás totiž stejně vzápětí předjede. A když potom budete lízat obrubník, drtivá většina cyklistů vás předjede zleva, a ti pomstychtiví pak před vámi ještě zaberou pruh až do následující křižovatky.
4. Těsně před kruhovým objezdem a na něm
Proč? Cyklista se na kruhovém objezdu často řadí více doleva, aby udržel tempo s auty a nenechal se zde předjet. Pravý hák je totiž na kruhovém objezdu mnohem pravděpodobnější než jinde, mnoho cyklistů se mu proto preventivně brání najetím do středu pruhu. Beztak máte velkou šanci, že cyklista odbočí jinam, a když ne, za objezdem budou podmínky pro předjetí nejspíše podstatně příznivější.
5. Když cyklista úmyslně zabírá pruh
Jede-li cyklista patrně úmyslně daleko víc vlevo, než by se zdálo potřeba, pravděpodobně nepovažuje za vhodné, aby byl v takovou chvíli daným pruhem předjížděn. Může to být právě před kruhovým objezdem, přechodem, v pruhu tak úzkém, že byste stejně nemohli předjet s bezpečným bočním odstupem, nebo může jet rychlostí, která je u krajnice už nebezpečná. Tehdy cyklista myslí za takové motoristy, kteří by se pokusili bezmyšlenkovitě předjet a mohli by tím ohrozit cyklistu i sebe. Není to v souladu s konkrétními ustanoveními zákona o provozu na pozemních komunikacích pro jízdu na kole, odpovídá to ale duchu zákona a §4, bodu a), podle kterého jsou všichni povinni chovat se tak, aby co nejméně ohrožovali sebe i ostatní. A předjíždět cyklistu v situaci, kdy nemůžete zajistit bezpečné předjetí či bezpečné ukončení předjížděcího manévru, není v souladu ani s konkrétními ustanoveními o předjíždění, ani se zmíněným odstavcem.
Závěrem
Závěrem přejeme všem účastníkům provozu pohodovou jízdu a minimum stresových situací při vzájemném setkávání.
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.