Isaac Newton definoval tři základní pohybové zákony: zákon setrvačnosti, zákon síly a zákon akce a reakce. Tyto fyzikální zákony platí i pro náš pohyb na silnicích. Tyto síly nemůžeme ovládat, jak si mnozí myslí. Co tedy dělat a jak síly respektovat v zimním období?
Základy jízdy v zimních podmínkách
Klíčem k úspěšnému a bezpečnému zvládnutí nástrah zimního provozu je udržet co největší trakci – schopnost přenosu sil mezi koly a povrchem vozovky. Ztráta trakce znamená protáčení kol při rozjezdu, zablokování kol při brzdění a smyk přední nebo zadní nápravy při průjezdu zatáčkou. Je tedy třeba mít na paměti, že tyto systémy reagují až v okamžiku, kdy se v krizové situaci už nacházíme.
Tipy pro jízdu na sněhu a ledu
Rozjíždějte se a akcelerujte opatrně, lehce a plynule. Na kluzkém povrchu, jako je sníh nebo led, způsobí agresivní akcelerace ztrátu trakce hnacích kol.
Udržujte co nejnižší otáčky motoru. Pro klidnou jízdu je vhodné udržet lehké, ale stálé sešlápnutí plynového pedálu.
Snižte hnací síly na kolech. Řaďte dříve na vyšší převodové stupně, pokud je to možné vzhledem k zatížení vozidla a terénu, rozjíždějte se rovnou na druhý převodový stupeň, a co nejvíce využívejte v dané situaci nejvyšší možný převodový stupeň.
Zamezte náhlým a rychlým zásahům do řízení vozu, jak volantem, brzděním, akcelerací, nebo změnou převodových stupňů.
Začněte brzdit a zpomalovat dříve a pozvolna. Pokud máte ještě vůz bez ABS, buďte připraveni uvolnit pedál brzdy v případě, kdy potřebujete zatáčet. Zablokovaná přední kola nezatáčejí! U vozů vybavených systémem ABS je důležité nepovolovat pedál brzdy.
Časté mýty panující o zimním provozu
ABS nemá v zimě smysl – je pravdou, že při funkci ABS na kluzkém povrchu dochází k prodloužení brzdné dráhy. ABS má ovšem jiný účel. Zabránit zablokování kol, a tím umožnit řidiči při brzdění současně řídit.
Na sněhu je dobré vypnout systém kontroly trakce – zejména v zimním období mají tyto systémy svůj význam, protože dovedou lépe kontrolovat přenos sil na vozovku (a tím vás udržet na silnici).
Rozjezd vždy na jedničku – výběr vyšších převodových stupňů může za těchto podmínek zvýšit šanci na úspěšné rozjetí vozidla – ve spojení s velmi citlivou nohou na plynu.
Přerušované brzdění je účelné i u moderních vozidel – tato technika má smysl jen u vozidel bez ABS.