Přechodové období mezi podzimem a zimou je pro motoristu složité. Určitě nepostačí jenom „včas“ auto přezout na zimní gumy. Zhoršuje se viditelnost, často se mění adhézní podmínky, okna auta jsou po ránu zamrzlá a vozidlo, které se zdálo být dosud zdánlivě v pořádku, náhle občas přestává fungovat. Co s tím?
Viditelnost
Pořád platí jednoduché pravidlo vidět a být viděn. Co udělat pro to, abychom byli vidět jsme se zmiňovali v minulosti. Lze toho ale udělat dost, abychom také my, viděli. Zkontrolujte stav vašich oken na vozidle. Je velký rozdíl mezi novým a starším sklem, především čelním. To je po určité době velmi lehce zmatnělé,protože prach a písek dokáží své. Nepodceňujte ani stav stěračů, opotřebené nebo občas od druhovýrobce zakoupené stěrače, plní svou roli velmi nedokonale, někdy je po setření čelního skla situace ještě horší, než předtím. I nedokonale umyté okno, zvláště zevnitř vozu, dokáže snížit průhlednost o řadu procent. Neposlední v celé řadě faktorů je i stav vašeho zraku. Zkuste někdy cvičně navštívit očního lékaře. Bohužel až 20% z nás má oční vadu, která nás limituje při bezpečném řízení.
Osvětlení
Nejen chodci a cyklisté musí být dobře vidět. I motorové vozidlo musí být dobře viditelné a současně musí kvalitně svítit. Obrysová světla, směrovky i brzdová světla jsou dnes převážně z plastu a ten docela rychle stárne. To platí ale dnes i o hlavních světlometech. U každého z těchto světel je navíc vnitřní plastová parabola. Malou výjimkou jsou moderní vozy s LED prvky. Určitě se vyplatí navštívit servis a nechat si překontrolovat stav a seřízení světlometů .
Elektrická soustava
S podzimním počasím souvisí i vyšší vlhkost a klesající teploty. Následná případná oxidace kontaktů může situaci ještě ztížit. Nejdůležitější z pohledu bezpečnosti a současně použitelnosti vozidla v zimních měsících je stav akumulátoru. Přesně teď je ten poslední moment nechat si překontrolovat jeho stav, zabezpečit dobytí do plné kapacity a ošetřit kontakty. Kromě toho, že akumulátor stárne a postupně ztrácí svou kapacitu, svou roli hraje i venkovní teplota a systém dobíjení. Při běžném používání vozidla se nikdy alternátorem nedobije akumulátor na plnou kapacitu. Časté startování postupně vyčerpává kapacitu a při klesajících teplotách padá s teplotou velmi strmě i schopnost nastartovat. Takže ještě jeden důvod k návštěvě autoserivisu či jiného specializovaného pracoviště.
Co ještě?
Ačkoliv to vypadá jako naprostá banalita, ale i zbytek mrznoucí kapaliny v systému ostřikování vám dokáže velmi znepříjemnit život, ale někdy dokonce i zabránit v jízdě. To samé platí i o nemrznoucí kapalině. Kromě toho, že následky nedostatečné přípravy na zimu mohou být občas velmi nákladné, tak libovolná závada v provozu za většinou zhoršené viditelnosti a adhezních podmínek jsou vždy přímým ohrožením bezpečnosti provozu.
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.